Senaste nytt

Söndagen den 15 oktober 2023

Tema: Skolböcker

Öppet Hus söndagen den 15 oktober kl 13-15. Tema för dagen: S K O L B Ö C K E R!

Vi vill lyfta fram skolboken som kontrast till dagens skola med få läroböcker.

Söndagen den 4 juni 2023

Tema: Tvärskogs skola

Bilder från dagens öppet hus

Söndagen den 19 mars 2023

Tema: Småskolor

Bilder från dagens öppet hus

Vi är nu klara med vår hörna om Småskolan 1902-1970 med modell av fastigheten och med rikligt med klassfoton runt om.

Välkommen också att beskåda övriga nyheter i vårt skolmuseum! Vi håller nämligen på att göra vissa ommöbleringar av utställningen.

Söndagen den 27 nov 2022

Öppet hus och Vinstutdelning

Tack till alla intresserade besökare  på Öppet Hus under julmarknadssöndagen! Tack också till Jan-Olof, som agerade dragplåster för fotona från Eljalts och Röke skolor. Riktigt roligt också med några nya ansikte som dök upp. Glädjande nog kunde också våra samlingar i de tre skyddsrummen visas nere i högstadiets byggnader..Där har vi våra samlingar av skolplanscher, kartor och rullplanscher tillsammans med AV-hjälpmedel och undervisningsmateriel i naturorienterande ämnen.

Traditionsenligt avslutades Öppet Hus med vinstutdelning i vårt stödmedlemslotteri nere i cafeterian på högstadiet. Vi inledde med glögg och pepparkakor. Bland 36 utställda skolplanscherna kunde 18 vinnare välja sin favoritplansch. Som avslutning delades vår nyframtagna folder ut.

Stort TACK alla för detta år!

Stödmedlemslotteri 2022

Vinnarna är 18 stödmedlemmar

Öppet hus med tema skolfoto från Eljalt skola och från Röke skola

Olika planscher från vinstutdelning

Fler planscher från vinstutdelning

Vinnare

Info till deltagarna på vinstutdelning

Torsdagen den 10 nov 2022

Dragning stödmedlemslotteri

Vi på Tyringe skolmuseum har idag förrättat dragningen i vårt stödmedlemslotteri. 325 andelar var sålda och 18 lyckliga vinnare kommer nu personligen få sitt vinstbesked. Söndagen den 27 november kl 16, efter Öppet Hus kl 14-16,  kommer utdelningen att ske i skolans cafeteria. Inledning med glögg och pepparkakor i vanlig ordning.

Kontrollant vid dragningen var vår revisor Gunnar Haraldsson.

Söndagen den 23 okt 2022

ORGEL/KATEDER INVIGNING

Tyringe skolmuseum hade Öppet Hus i söndags! Ingvar Albihn, kantor i Tyringe församling spelade på vår nyrenoverade orgel/kateder som en återinvigning. I början av året fick vi på skolmuseet nämligen hjälp av Ingvar med tips på orgelbyggare som kunde renovera. Det var Anders Sällström och Eva-Lena Andrén från Lund som helt ideellt gjorde orgeln i ordning. Vi tackar alla tre för den hjälp som vi fick med orgeln.

Ingvar Albihn spelade lite olika stycken på orgeln och både spelandet och orgeln lät riktigt bra! Som en liten påminnelse om vad orgeln har använts till i skolans värld, så hade Ingvar tryckt upp texterna till två psalmer som vi sjöng tillsammans. ”Din klara sol” och ”Härlig är jorden”. Riktigt stämningsfullt!

SKOLMUSEUM HEMSIDA

Som andra programpunkt för dagen utöver vanlig visning presenterades skolmuseets nya hemsida. Gerardo Fontecilla-Bonnet, som har gjort arbetet med styrelsens hjälp, presenterade och demonstrerade innehållet! Gerardo fick mycket beröm för en överskådlig och fin hemsida!

BILDER FRÅN DAGENS ÖPPET HUS 23-10-2022